این مطلب ۲۹۴ بار خوانده شده

منشور حقوق مسافر در سفرهای جاده ای بین شهری

باستناد ابلاغیه شماره ۷۱/۴۱۷۹۵ مورخ ۳/۰۵/۹۵ معاون محترم وزیر و ریاست سازمان موضوع ...
نسخه مناسب چاپ

باستناد ابلاغیه شماره ۷۱/۴۱۷۹۵ مورخ ۳/۰۵/۹۵ معاون محترم وزیر و ریاست سازمان موضوع ضوابط ماده ۹ آیین نامه اجرائی تبصره (۱) ماده ۳۱قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی و ضوابط جاری،منشور حقوق مسافران شامل برخی مهم ترین مصادیق حقوق مسافران در سفرهای بین شهری جاده ای به شرح ذیل ابلاغ می گردد.

مسافر حق دارد:

۱-بلیط مسافرتی به نام خود رادر اختیار داشته باشد.بلیط قرارداد حمل فی مابین شرکت و مسافر است که بر اساس آن شرکت مسئول جابجایی مسافر از مبدا تا مقصد سفردر یک دوره زمانی مشخص با وسیله نقلیه معین می باشد.بلیط صادره متعلق به مسافر می باشد و در صورت اخذ وجه و صدور بلیط،ارائه سرویس حمل و نقل و رساندن مسافر به مقصد مندرج در بلیط تکلیف شرکت و حق مسافر است.مسافر میتواند صدور بلیط دسته جمعی برای خود و همراهان خود را از شرکت مطالبه نماید.مسافران با سن کمتر از دو سال حق بهره مندی از سرویس رایگان حمل و نقل بین شهری را بدون اختصاص صندلی دارا می باشند.

۲-به اطلاعات سفر دسترسی آسان داشته یاشد.اطلاعات سفر از قبیل نرخ خدمات،نوع خدماتی که مسافر می باید دریافت نماید،شناسایی نام راننده و مشخصات ناوگان مورد بهره برداری،مسیر سفر،محل پیاده شدن،محل های توقف برای نماز و صرف غذا و ... می باشد.

۳-بطور آزادانه نسبت به انتخاب شرکت مسافر بری و انتخاب صندلی جهت صدور بلیط اقدام نماید.

۴-به منظور حصول اطمینان از دریافت خدمات استاندارد،پروانه فعالیت ارائه کننده خدمات را رویت و مطالعه نماید.شرکت ها موظفند اصل پروانه فعالیت را در معرض دید و رویت مسافران قرار دهند.

۵-از رفتار مناسب و حسن برخورد و تکریم کارکنان شرکت و رانندگان و خدمه سرویس های مسافرتی برخوردارگشته و شئونات اخلاقی و اسلامی و انسانی در محیط سفرهای بین شهری درباره وی کاملا رعایت گردد.

۶- از خدمات به موقع و بدون تاخیر بهره مند گردد در صورت بروز تاخیر در حرکت وسیله نقلیه در زمان تعیین شده، شرکت مکلف است در اسرع وقت و حداکثر تا یک ساعت نسبت به جایگزینی وسیله نقلیه مناسب اقدام نماید. شرکت می باید مسافرین را در زمان مناسب و معمول با پرهیز از ایجاد تاخیرهای غیر معمول در حین سفر و خارج شدن ناوگان از مسیر اصلی برای مسافرگیری و ...به مقصد برساند.

۷ – در چارچوب مقررات نسبت به انصراف از سفر و استرداد بلیط خود اقدام نماید.در صورت انصراف مسافر از سفر،بهای بلیط تا یک ساعت قبل حرکت ۹۰% و بعد از آن ۵۰% از کل مبلغ بلیط باید به مسافر مسترد گردد.در صورت بروز تاخیربیش از یک ساعت در اعزام وسیله نقلیه و بنا به درخواست مسافر، کل مبلغ بلیط می باید به مسافر مسترد گردد.

۸-از خدمات مطلوب و کاملا بهداشتی در محیط سفرهای بین شهری بهره مند گردد.بویژه توزیع آب آشامیدنی می باید بوسیله ظروف یکبار مصرف صورت پذیرد و تهیه و توزیع مواد خوراکی از مراکز دارای مجوز بهداشتی معتبر و با استفاده از مواد بسته بندی شده دارای پروانه ساخت و دارای تاریخ مصرف معتبر صورت پذیرد.

۹- از سفری ایمن و با رعایت کامل اصول ایمنی و دارای پوشش بیمه ای مناسب بهره مند گردد.

۱۰- در محل های مجاز(بغیر از اطراف پایانه های مسافری) و با رعایت اصول ایمنی و مقررات ترافیکی از وسیله نقلیه پیاده شود.

۱۱- در مکان های مناسب و به مدت لازم برای انجام فرایض دینی و همچنین صرف غذا در حین سفر توقف نماید.با توجه به طول زمان و بعد مسافت سفر توقف در زمانهای مناسب بین مسیر حق مسافر است و رانندگان می باید جهت تامین نیازهای ضروری مسافرین و رفاه حال آنان با مسافران و بویژه گروه سالمندان و کودکان و بیماران مساعدت و همراهی لازم را بنمایند.

۱۲-پس از اتمام عملیات فروش اینترنتی بلیط،پیام کوتاه جهت تایید خرید بلیط دریافت و تصویر چاپی بلیط خریداری شده را دریافت نماید.

۱۳-با رعایت حال سایر مسافرین از تجهیزات و امکانات رفاهی وسیله نقلیه از قبیل کولر،بخاری ، آب سرد کن،تلویزیون و ... بهره مند گردد.در صورت پخش و نمایش محصولات سمعی و بصری،شرکت مکلف است از محصولات مجاز و با رعایت حقوق تولید کنندگان آن و سایر مقررات مربوطه استفاده نماید.

۱۴-شکوائیه خود از عملکرد حملو نقلی شرکت،راننده و کارکنان آن را حداکثرتا یک ماه پس ازتاریخ سفر در مراجع حمل ونقلی مربوطه از قبیل ادارات کل راهداری و حمل و نقل جاده ای مطرح و ثبت نموده و به نظام کارامد رسیدگی به شکایت دسترسی داشته باشد.شرکت حمل و نقل مکلف است مدیر پاسخگو را در زمان ارائه خدمات به مسافران در محل سرویس دهی بکارگیرد و شماره تلفن پاسخگوئی شرکت و شماره سامانه پیام کوتاه ۳۰۰۰۱۴۳ و شماره تلفن ۱۴۱ را در پشت بلیط و در داخل وسیله نقلیه در معرض دید مسافران درج نماید.

۱۵-هرگاه وسیله نقلیه در طول مسیر سفر به هر علت از کار بازماند،امکان ادامه مسافرت با وسیله نقلیه مناسب در اسرع وقت و بدون ایجاد هزینه ای اضافی از سوی شرکت برای وی فراهم گردد.

۱۶-توشه همراه خود را تا سقف وزنی ۲۰ کیلوگرم بصورت رایگان در سفرهای بین شهری حمل نماید و هزینه حمل اوزان بیشتر با توجه به ابعاد و وزن توشه توافقی است.حداکثر وزن مجاز توشه همراه هر مسافر توسط ناوگان اتوبوسی  ۴۰کیلوگرم می باشد.مسئولیت حفظ و حراست از توشه و جبران خسارت وارده به توشه تحویل شده به شرکت یا فقدان آن بر عهده شرکت و راننده تحت پوشش است.شرکت می باید برچسب شماره دار توشه را به عنوان رسید توشه به مسافر تحویل نماید.پذیرش توشه همراه مسافر در تاریخ حرکت مندرج در بلیط مسافرتی بطور رایگان و نگهداری و حفاظت از آن تا قبل از آغاز سفر و حمل ویلچر همراه مسافران معلولبه طور رایگان تکلیف شرکت و حق مسافر است.

(عبارت شرکت مسافربری در این منشور پوشش دهنده مفهوم موسسه مسافربری نیز می باشد)

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
حسن میرزایی
  • +۱۲
  • -۱۷

با سلام خدمت همکاران عزیز
امید است با مطالعه و توجیه رانندگان موجب رعایت حق مسافرین عزیز شویم

محرم نوبهار
  • +۱۸
  • -۲۰

بنده منشور حقوق مسافر را خواندم و موارد مهم را درجلسات جمعی به رانندگان توضیح میدهم با تشکر از تهیه کنندگان خصوصاتدابیر مدیر عامل محترم